Czy pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika o nieprzedłużeniu umowy o pracę?

Umowy o pracę na czas określony to jedna z trzech rodzajów umów uregulowanych w Kodeksie pracy. Wśród pracodawców cieszy się największą popularnością ze względu na swój elastyczny charakter, co sprawia, że pracodawca może dostosować długość trwania umowy do potrzeb zakładu pracy. Jednak, gdy zbliża się termin zakończenia umowy o pracę, pojawia się pytanie, czy pracownik powinien zostać uprzednio wcześniej poinformowany o nieprzedłużeniu mu umowy o prace. W tym wpisie omówię najważniejsze informację o umowie o pracę zawartej na czas określony oraz odpowiem na pytanie, czy pracodawca ma obowiązek informować pracownika o nieprzedłużeniu umowy o pracę.
- Umowa o pracę na czas określony – najważniejsze informację
- Czy pracodawca ma obowiązek informować pracownika o nieprzedłużeniu umowy o pracę?
Umowa o pracę na czas określony – najważniejsze informację
Umowa o pracę na czas określony to umowa o charakterze terminowym, której ustalenie warunków pracy i płacy wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika. Zgodnie z treścią art. 25 Kodeksu pracy, umowę o pracę można zawrzeć:
- na okres próbny,
- na czas określony,
- na czas nieokreślony.
Dodatkowo, w myśl art. 25 1 Kodeksu pracy, łączny czas zawieranych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a ich łączna liczba nie może przekraczać trzech. W sytuacji, gdy dojdzie do przekroczenia w/w limitów, wówczas od dnia następującego po upływie okresu 33 miesięcy, lub od dnia zawarcia czwartej umowy o pracę na czas określony, umowa automatycznie przekształca się na umowę na czas nieokreślony.
Ważne: Do limitu umów zawartych na czas określony nie wlicza się umowy na okres próbny.
Należy również pamiętać o wyjątkach w których w/w limity nie mają zastosowania. Mowa tu o umowach zawartych:
- w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
- w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
- w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie.
Ważnym aspektem zawieranie umów na czas określony jest brak formalnego wymogu dotyczącego rozwiązania stosunku pracy, ponieważ umowa na czas określony zostaje zawarta na konkretny okres czasy, zawarty w treści umowy o pracę. Oznacza to, że w dniu ustalonym jako data zakończeniu stosunku pracy na pracodawcy nie ciążą już żadne, inne formalne obowiązki, poza wydaniem świadectwa pracy i informacji o przechowywaniu dokumentacji pracownika.
Czy pracodawca ma obowiązek informować pracownika o nieprzedłużeniu umowy o pracę?
W świetle obowiązujących przepisów prawa, pracodawca nie ma obowiązku informowania pracownika o braku zamiaru kontynuowania stosunku pracy. Mając jednak na uwadze zasady współżycia społecznego, dobrą praktyką będzie poinformowanie pracownika o decyzji pracodawcy z wyprzedzeniem, tak aby pracownik mógł się przygotować do nadchodzących zmian.