Czy pracownik może zrezygnować z pracy za pośrednictwem sms-a?

Komunikacja za pośrednictwem sms-ów stała się standardem w obecnych czasach. Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje w których pracownik za pośrednictwem wiadomości tekstowej informuje pracodawcę o absencji w pracy z powodu choroby, bądź chęci skorzystania z urlopu na żądanie. Zdarzają się jednak również sytuacje, w których pracownik rezygnuje z pracy po przez wysłanego sms-a. W tym wpisie omówię w jaki sposób można rozwiązać umowę o pracę oraz odpowiem na pytania, czy rezygnacja z pracy za pośrednictwem sms-a jest ważna w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy i jakie informacje pracownik powinien podać w treści w sms-a dotyczącego rezygnacji z pracy, aby była skuteczna.
- Umowa o pracę – w jaki sposób można ją rozwiązać?
- Czy rezygnacja z pracy za pośrednictwem sms-a jest ważna w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy?
- Jakie informacje pracownik powinien napisać w treści sms-a dotyczącego rezygnacji z pracy, aby był skuteczny?
Umowa o pracę – w jaki sposób można ją rozwiązać?
W świetle obowiązującego prawa pracy, umowę o pracę można rozwiązać zgodnie z art. 30 § 1 Kodeksu pracy, w następujący sposób:
- na mocy porozumienia stron;
- przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem);
- przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia);
- z upływem czasu, na który była zawarta.
Oznacza to, że za wyłączeniem rozwiązania umowy o pracę z upływem czasu na który została zawarta, pozostałe w/w możliwości wymagają działania ze strony pracodawcy lub pracownika w celu zakończenia stosunku pracy.
Czy rezygnacja z pracy za pośrednictwem sms-a jest ważna w świetle obowiązujących przepisów prawa pracy?
W sytuacji, gdy pracownik wyraził chęć zrezygnowania z pracy za pośrednictwem sms-a, zachodzi wątpliwość, czy taka forma zakończenia współpracy jest zgodna z obowiązującym prawem. Otóż zgodnie z art. 300 Kodeksu pracy, w sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, a zgodnie z brzmieniem art. 61 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Dodatkowo, zgodnie z art. 772 Kodeksu cywilnego do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Oznacza to, że sms jest traktowany jako forma dokumentowa.
Ważne: Niezachowanie formy pisemnej przez pracownika nie stanowi o nieważności złożonej rezygnacji.
Ważne: Niezachowanie formy pisemnej przez pracownika nie stanowi o nieważności złożonej rezygnacji.
Jakie informacje pracownik powinien napisać w treści sms-a dotyczącego rezygnacji z pracy, aby był skuteczny?
Przede wszystkim, pracownik decydujący się na zakończenie stosunku pracy za pośrednictwem sms-a musi pamiętać o kilku zasadach, które nie narażą co na negatywne konsekwencje. Ważne jest, aby w treści wiadomości tekstowej znalazła się podstawa prawna, tj. wypowiedzenie umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, wypowiedzenie umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia, czy porozumienie stron. W sytuacji, gdy pracownik nie doprecyzuje tak ważnej informacji, może zachodzić podejrzenie, że doszło do porzucenia pracy. Taki termin nie został sprecyzowany w Kodeksie pracy, a co za tym idzie, może narazić pracownika na negatywne konsekwencje w postaci otrzymania tzw. zwolnienia dyscyplinarnego. Dodatkowo ważne jest podanie nazwiska, tak aby bezsprzecznie pracodawca mógł stwierdzić kto jest nadawcą sms-a.
Podstawa prawna:
art. 30 § 1 Kodeksu pracy
art. 300 Kodeksu pracy
art. 61 Kodeksu cywilnego
art. 772 Kodeksu cywilnego