Czy pracownik musi powiadomić pracodawcę o zwolnieniu lekarskim?

W sytuacji gdy pracownik otrzyma zwolnienie lekarskie, które wiąże się z jego nieobecnością w pracy, zachodzi pytanie, czy powinien powiadomić o tym fakcie pracodawcę. Zwłaszcza, że od kilku lat w Polsce funkcjonują elektroniczne zwolnienia lekarskie, które automatycznie są przesyłane do pracodawcy. Taki stan rzeczy może powodować, że pracownik nie czuje się zobowiązany do powiadomienia pracodawcy o nieprzewidzianej absencji chorobowej. W tym wpisie omówię, czy na pracowniku ciąży obowiązek powiadomienie pracodawcy o otrzymanym zwolnieniu lekarskim, w jaki sposób pracownik powinien powiadomić o nieobecności w pracy z powodu choroby oraz jakie konsekwencje może ponieść pracownik, który nie poinformował pracodawcy o nieobecności w pracy z powodu otrzymanego zwolnienia lekarskiego.
- Powiadomienie pracodawcy o zwolnieniu lekarskim
- W jaki sposób pracownik powinien powiadomić pracodawcę o nieobecności w pracy z powodu choroby?
- Jakie konsekwencje może ponieść pracownik za niepowiadomienie pracodawcy o zwolnieniu lekarskim?
Powiadomienie pracodawcy o zwolnieniu lekarskim
W obecnym stanie prawnym, pracownik jest zobowiązany do powiadomienia pracodawcy o nieobecności w pracy z powodu choroby. Wynika to wprost z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy, zgodnie z którym, pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.
Oznacza to, że pomimo otrzymania elektronicznego zwolnienia lekarskiego przez pracodawcę, pracownik jest zobowiązany do poinformowania o swojej nieobecności w pracy w sposób przyjęty w zakładzie pracy.
W jaki sposób pracownik powinien powiadomić pracodawcę o nieobecności w pracy z powodu choroby?
Sposób w jaki należ powiadomić pracodawcę o nieobecności w pracy zależy od tego, czy u danego pracodawcy obowiązują wewnątrzzakładowe przepisy w których został określony sposób zawiadomienia pracodawcy o nieobecności w pracy. Jeśli takie zapisy zostały sprecyzowane, należy powiadomić pracodawcę w sposób zgodny z zapisami. Jednak w sytuacji, gdy wewnątrzzakładowe przepisy nie określają sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia tego pracownik może dokonać:
- osobiście lub przez inną osobę,
- telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności,
- drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.
Ważne: Niedotrzymanie terminu powiadomienia pracodawcy o nieobecności w pracy z powodu choroby może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez pracownika obowiązku, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym.
Jakie konsekwencje może ponieść pracownik za niepowiadomienie pracodawcy o zwolnieniu lekarskim?
Brak przekazania informacji przez pracownika o zwolnieniu lekarskim lub przekazanie informacji w sposób inny, niż przewidywany przepisami, może narazić pracownika na nałożenie kary porządkowej przez pracodawcę z powodu nieprzestrzegania zasad ustalonej organizacji pracy zakładu pracy. Wynika to wprost z art. 108 § 1 Kodeksu pracy.
W niektórych przypadkach, konsekwencje niepoinformowania pracodawcy o absencji chorobowej mogą skutkować wypowiedzeniem umowy o pracę w trybie natychmiastowym, czyli tzn. zwolnienie dyscyplinarne. Potwierdza to m.in. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 sierpnia 2020 r., syng.akt: III PK 203/18:
,,Nie budzi wątpliwości, że nieinformowanie pracodawcy o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia, stanowi zagrożenie interesów pracodawcy. Sąd Najwyższy podkreślał wielokrotnie, że uzasadnioną przyczyną rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p. nie musi być jedynie zawinione uchybienie pracownicze wywołujące istotną szkodę majątkową w mieniu pracodawcy. Taką przyczyną może być także zawinione działanie pracownika powodująca zagrożenie interesów pracodawcy”.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy
art. 108 § 1 Kodeksu pracy
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 sierpnia 2020 r., syng.akt: III PK 203/18